عملکرد لیزر بر درمان درد و سلول ها:

برای تسكین و درمان درد ، روش ها ، تكنیك ها و وسایل گوناگونی ابداع و كشف شده است كه به اجمال به آن ها اشاره می كنیم ، استفاده از دارو های مسكن گیاهی و شیمیایی كه به صور مختلف مصرف می شوند ؛ روش های غیر دارویی شامل: فیزیو تراپی ، ماساژ درمانی ، نرمش ، آب در مانی ، گرما درمانی ، تحریك بوسیله الكتریسیته ، روان در مانی ، هیپنوتیزم ، طب سوزنی ، استفاده از بلوك های عصبی ، جراحی های اعصاب و غیره می باشد.

لیزر سلولی که با لیزر کم توان استفاده می شود، بهترین و مطمئن ترین و بی خطرترین شیوه درمان غیر جراحی می باشد که می تواند دیسک های گردنی و کمری و قوزهای گردنی و پشتی و آرتروزهای زانوها و مفاصل و بیماری های اعصاب و میگرن و “ام اس” و آلزایمر را درمان نماید.

لیزر کم توان سبب ایجاد بی دردی می شود ، چگونگی اثر آن به شرح زیر است :

١-  مانع آزاد شدن و ساخته شدن مواد تحریکی از بافت آسیب دیده می شود ، به عبارتی آزاد شدن موادی چون هیستامین ، استیل کولین و سروتونین که همگی محرک رسپتورهای درد هستند را کم تر می کند.

٢-  با ازدیاد فعالیت استیل کولین استراز ، مانع تجمع استیل کولین می گردد.

٣-  مانع ساخت برادی کینین ها (محرک احساس درد)  و پروستاگلاندین ها (به خصوص PGE2) می شود.

٤- باعث افزایش دفع ادراری سروتونین و گلوکوکورتیکوئید (عامل مهار ساخت بتاآندورفین) می گردد.

٥- با ایجاد وازودیلاتاسیون و افزایش درناژ لنفاوی سیرکولاسیون بهتر بافتی و کاهش ادم بافتی را باعث گشته و نیز فشار را از انتهای عصب برداشته و تحریک آن ها کاهش می یابد.

٦- باعث افزایش بتاآندورفین ها و انکفالین ها در مایع نخاعی در سطح ماده ژلاتینی و کنترل درد می شود.

٧- تولید ماده P که باعث انتقال سریع تر ایمپالس های درد می شود را کاهش می دهد.

٨- با تاثیر بر روی مکانیسم های مهاری کورتکس ، باعث افزایش ایمپالس های نزولی ضد درد بر روی شاخ خلفی و مهار احساس درد در سطح کورتکس می شود.

٩- فعالیت های فیبرهای عصبی غیر درد از نوع فیبر Aa بالا می رود و افزایش این ایمپالس ها روی شاخ  خلفی نخاع ، در لایه ٢ در ماده ژلاتینی باعث کاهش احساس درد از طریق کند کردن انتقال ایمپالس درد با کنترل مکانیسم Gate می شود.

١٠ – لیزر باعث افزایش ATP می شود ، یعنی با تحریک سلولی (Biostimulation) متابولیسم بافتی از مسیر بی هوازی انتقال می یابد و کاهش متابولیت های اسیدی که از محرک های رسپتورهای درد هستند ، حاصل می شود.